Thursday 14 July 2011

Kembara Saudagar Tekua


Mendengar cerita yang dibawa pulang oleh seorang guruku yang bertandang ke Serambi, Astana Raja, membuatkan aku berkobar-kobar untuk meneruskan pengembaraan untuk menyelami sejarah asal usul keturunan bangsa dari akar umbi. Terlalu banyak kehebatan yang diceritakan yang ada pada diri setiap Bani Jawi ini dan apa yang lebih menarik adalah, setiap cerita itu disusuli dengan fakta serta bukti-bukti yang sahih yang menyokong setiap hujah-hujah tersebut. Apa yang pasti, pencarian mengenai rahsia di sebalik huruf Mim itu semakin menemui kemuncaknya.



Zainal Al-Johan, merupakan pengasas Teraju Istiadat Sdn. Bhd. begitu gigih mengumpul artifak-artifak pupus Melayu yang menjadikan bukti yang kukuh bahawa Bangsa Mim itu sudah mencapai taraf kemajuan yang tinggi dari segi teknologi berbanding dengan bangsa-bangsa lain. Sehingga kini, beliau sudah berjaya mengumpul lebih 200 artifak pupus Melayu yang berusia lebih 1000 tahun. Antaranya ialah,Syiling Dinar Emas zaman Parameswara yang mencecah harga pasaran setinggi RM130 juta dan Lantera milik Laksamana Cheng Ho. Apa yang menarik adalah, kata-kata daripada seorang pejuang Melayu ini, "Jika hamba mahukan kekayaan, sudah lama hamba jualkan harta tinggalan nenek moyang kita semua ni, tetapi bukanlah kekayaan yang hamba inginkan, tetapi hamba ingin memperjuangkan nasib orang Melayu kita."



Dinar Emas Sultan Iskandar Syah


Lantera milik Laksamana Cheng Ho

Jelas sekali, artifak yang paling bernilai yang ada dalam simpanan beliau adalah Keris Tempa Melaka 21 lok yang merupakan keris kesayangan Laksamana Hang Tuah yang dibawa ke mana-mana sahaja. Struktur pembuatan keris ini jelas sekali menunjukkan bahawa Orang Melayu kita sudah sangat maju dari sudut teknologi pembuatan senjata, mana tidaknya jika mata Keris Tempa Melaka ini diperbuat daripada 21 jenis logam yang ditempa oleh seorang Empu Keris yang bernama Sang Guna.


Keris Tempa Melaka

Ketika memegang keris hikmat ini, tiada kata yang dapat ditafsirkan lagi melainkan merasakan semangat seorang pahlawan bangsa yang menyerap ke dalam diri ini. Walaupun keris ini sudah menjangkau usia lebih 600 tahun, namun ianya masih berada dalam keadaan baik. Jika dunia mengatakan senjata tertajam adalah pedang Samurai buatan Jepun yang ditempa dengan menggunakan 12 jenis logam yang dijual pada harga USD350K, maka fakta tersebut jelas sekali tidak boleh menandingi ketajaman serta ketinggian teknologi Orang Melayu dalam pembuatan Keris Tempa Melaka ini.

Bukan itu sahaja, Zainal juga sentiasa membawa meriam tangan milik Laksamana Hang Tuah yang digelarkan Rentaka. 600 tahun lalu orang Melayu sudah jauh lebih maju kerana memiliki meriam tangan dan siapa kata Orang Melayu dulu kala berperang hanya bersenjatakan keris, parang dan tombak? Sejak dahulu lagi Orang Melayu kita sudah mencipta pelbagai jenis senjata api seperti Meriam milik Sultan Muzaffar Syah sepanjang 50 kaki yang dilarikan oleh Portugis yang kini tersadai di Gua, India, Rentaka milik Laksamana Hang Tuah, serta meriam kecil yang digelar Lela.


Rentaka milik Laksamana Hang Tuah

Seharusnya semangat Laksamana Hang Tuah, perlu ada dalam diri setiap bangsa Melayu ini sebagaimana kata-kata termasyhur beliau "Kita orang Melayu jangan berundur walau sejengkal sekalipun. Barang siapa yang berundur akan ku penggal kepalanya dengan Keris Tempa Melaka yang tiga jengkal ini kerana sesungguhnya Bangsa
Melayu bukanlah bangsa yang boleh digertak-gertak."


Sejak di bangku sekolah lagi kita semua sudah ditipu oleh penjajah. Hasil kajian mendapati bahawa, terlampau banyak fakta yang dipinda di dalam buku teks Sejarah di sekolah yang mana isi-isi kandungan di dalam buku teks tersebut jelas nyata telah banyak diputarbelitkan. Kita semua sudah lama ditemberang oleh golongan penjajah yang takut warisan keturunan Melayu
mengetahui bahawa Bangsa Melayu sudah lama lebih maju daripada mereka. Hang Tuah dan Hang Jebat tidak pernah bertikam, tetapi di dalam buku Hikayat Hang Tuah yang ada di Dewan Bahasa dan Pustaka mengatakan dua Laksamana kita ini bertikam, bodoh benar dua Laksamana kita ini jika mereka bertikam, mereka bukannya budak-budak, mereka adalah Laksamana Empayar Melaka yang mana di bawah mereka mempunyai 22 jajahan takluk. Jika kita perhatikan, buku Hikayat Hang Tuah itu TIADA NAMA PENULISNYA kerana apa? Kerana ianyaditulis oleh Sir Stamford Raffle yang terlalu fasih berbahasa Melayu dan pandai bertulisan Jawi. Dalam buku itu dinyatakan bahawa Hang Jebat mengamuk dan membunuh dayang-dayang di istana dan mengalir banyak darah keluar dari istana, sedangkan Hang Jebat tidak membunuh tetapi hanya menyepak bekas-bekas sisa sireh yang beratus banyaknya itu sehingga mengalir cecair merah keluar dari istana yang merupakan sisa sireh yang dikunyah orang istana. Sedarlah Orang Melayu semua bahawa kita sudah lama ditemberang, buku Hikayat Hang Tuah bukanlah ditulis oleh Orang Kita tetapi Si Sialan Raffle. Raffle telah meminda sejarah dan fakta kehebatan Melayu kerana bimbang anak cucu Melayu akan datang mengetahui rahsia kehebatan Melayu ini.

Sejarah dunia mengatakan Ferdinand Megalan adalah orang pertama yang mengelilingi dunia, sedangkan beliau hanya duduk di atas kapal dan yang menjadi kelasi kapal tersebut adalahPanglima Awang Hitam atau lebih dikenali sebagai Henry The Black / Enrique de Malaccadan Ferdinan Megalan sendiri dibunuh di Filipina oleh Panglima Awang bersama pahlawan Melayu Filipina iaitu Si Lopu Lopu, seterusnya Panglima Awang meneruskan misi pengembaraannya dan selamat sampai di Sepanyol. Maka sempurnalah misi Panglima Awang sebagai orang pertama yang mengelilingidunia dan bukanlah Megalan. Atas kejayaan itu Panglima Awang diangkat menjadi Gabenor di sana dan menamakan satu wilayah di sana dengan nama Malacca.

Dalam buku teks sekolah, pahlawan-pahlawan dan pejuang-pejuang Melayu dikatakan pemberontak dan pembelot, sedangkan sialan penjajah dikatakan hero. Buku lebih mengagung-agungkan nama-nama Barat daripada pejuang kita, sedangkan Orang Kita sudah lama mencapai taraf kemajuan teknologi. sebagai contoh lain, Bahtera Nabi Nuh yang tersadai di Gunung Ararat itu yang berusia lebih 8000 tahun itu adalah dicipta oleh Orang Melayukerana apa? kerana ketika pengkaji barat memasuki Bahtera tersebet mereka telah menjumpai struktur binaan kapal yang bersenikan keMelayuan dan apa yang lebih memeranjatkan, mereka menjumpai banyak artifak Melayu di dalamnya seperti Madu Tualang yang mana madu ini hanya boleh didapati dari Tanah Melayu sahaja.

Ini bermakna, Orang Melayu kita sudah lama mencapai taraf kemajuan teknologi. Dengan kemajuan yang kita capai ini serta kesatuan yang kita bawa ini, nescaya musuh kita semua tidak akan senang melihat kita semua dan mereka sendiri bakal tumpas ditangan kita semua. Oleh itu, perjuangan Melayu perlu diteruskan oleh seluruh bangsa Melayu kerana Perjuangan Bangsa Melayu ini sama seperti Perjuangan Islam kerana Melayu itu beragama Islam. Kita semualah Tentera Panji-panji Hitam dari Timur yang bakal bangkit untuk meneruskan syiar ini.

Pertemuan dengan seorang pejuang Melayu ini aku anggap sebagai satu RAHMAT untuk meberi kesedaran kepada seluruh ummat tentang apakah yang sebenar-benarnya yang di katakan Bangsa Mim, Bani Ta Mim iaitu Tanah Melayu.



Benar kata ayah, kehebatan MELAYU itu terletak pada kalimahnya itu. Sama-samalah kita rungkai segala isi tersurat dan tersirat di sebalik kalimah ملايو

Pertemuan Antara 2 Zainal
(Zainal Al-Johan .. Zainal As-Salleh)

Rasulullah S.A.W pernah menepuk belakangSalman Al-Farisi dan mengatakan bahawa"keturunan inilah yang akan menjadi tentera aku pada akhir zaman ini."

Kita bangsa Melayu merupakan keturunan Parsi, Nabi Allah Iskandar Zulkarnain merupakan moyang kita dan sesungguhnya keturunan Melayu ini berasal daripada golongan yang terbaik.

Nabi Muhammad S.A.W adalah rasul terbaik, Islam adalah agama terbaik. Melayu adalah bangsa terbaik.

Rasulullah S.A.W bersabda "AL-MAHDI akan dat
ang setelah muncul pasukan PANJI-PANJI HITAM dari sebelah TIMUR yang mana PASUKAN ITU SELALU MENANG dan TIDAK PERNAH KALAH dengan pasukan mana pun." (Ibnu Majah)

1 comment: